Tuesday, July 5, 2022

சீயமங்கலம் பல்லவர் ஸ்தம்பேஸ்வரர் கோவில் -நடராஜர்

 நடராஜா Murali Natarajan

2X3 அடி உயரத்தில் தெற்கு பிலாஸ்டரில் சிவனின் முக்கிய கல் நடராஜராக உள்ளது. தமிழ்நாட்டில் பூஜங்கத்ராசிதா அல்லது ஆனந்த தாண்டவம் முதல் பிரதிநிதியாக இருக்க முடியும். சிவன் நடராஜராக ஆடும் பரத நாட்டியசாஸ்த்ரத்தின் நடன வடிவம். சிதம்பரத்தில் கனக சபையில் a. புஜங்கத்ரசிதா, புஜங்கன்சிதா, புஜங்க லலிதா ஆகிய கர்ணங்களும் ஆலமரத்தடியில் சிவன் நடனமாடும் நடன வடிவங்களில் ஒரு பகுதியாகும், கார்கோடக பாம்புடன் சிவனின் கால்களை நோக்கி நடனமாடும் நடன நிலைகளும் இதன் ஆத்திரமூலம் தாக்குதல்.
ஜடமுக்குடா பாயும் முடியுடன் சந்திரலாலும் தலைகீழ் பிண்டிகையுடன் லிங்கமாக தோற்றமளிக்கும் மூன்றாம் கண்ணுடன் வட்டமான குண்டலங்கள், அகலமான ஹாரம், கை பட்டைகள், வளையல்கள், யக்யோபவிதம், பாயும் கொலுசுகள் இவற்றால் அலங்கரிக்கப்பட்டுள்ளது.

https://m.youtube.com/watch?v=to4MELS0qvQ&feature=youtu.be
வலது காலை உறுதியாக நின்று இடது காலை தூக்கி வலது பக்கம் உடலை நீட்டி அவரது சதுர்புஜா, அபய & டோலா ஹஸ்தா முத்திரைகள் (முன் கைகள்), அவரது (பின் கைகள்) நெருப்பு கிண்ணம் (அக்னி) மற்றும் கோடாரி (பராஷு) ஆகியவற்றுடன் பிடித்து வலது காலை உறுதியாக வைக்கப்பட்டதற்கு அருகில் ஒரு பாம்பு தனது தொப்பையை உயர்த்தப்பட்டுள்ளது. இரண்டு உருவங்கள் காட்டப்பட்டுள்ளன, ஒன்று டிரம்மோடு, மற்றொன்று எதிர்புறத்தில் நடனக் கடவுளிடம் கும்பிடுதல். சிவனின் காலடியில் காணாமல் போன ஆபஸ்மர அல்லது முயலகனைக் காணலாம்.
பூஜங்கத்ரசித தோட்டத்தில் உள்ள சீயமங்கலத்தில் உள்ள இந்த படம் பின்னொரு கால ஆனந்த தாண்டவம் தீம்களுக்கு முன்னோடி என வல்லுனர்கள் கருதுகின்றனர். ஆனந்த தாண்டவத்தில் இருப்பது போல இடது கால் தூக்கி வளைந்து இடது இடுப்பின் திருப்பம் போன்ற அம்சங்களும் இந்த உருவத்தில் உண்டு. ஆனந்த தாண்டவத்தை விவரித்து மகேந்திரவர்மன் 1 எழுதிய மடவிலாச-பிரஹாசன் வாக்கியம், தான் மிகவும் பழகிய உருவத்தை செதுக்கியதாக நிரூபிக்கிறது.


ஸ்தம்பேஸ்வரர் கோவில் - செயமங்கலம் - தமிழ்நாடு.
பல்லவா க்ளோரி - மஹேந்திரவர்மன் 1 பல்லவன் (600-630 CE)
Presumably the 1st Nataraja icon in tamilnadu, 2/3 அடி மாத்திரை, கர்பக்ரிஹா வெளியே வலது பக்கம்.
பகவானின் காலருகே பாம்பு கார்கோடகன் இருப்பதால் நடனம் பூஜங்க தாண்டவம் என்றும் அழைக்கப்படுகிறது.
பாயும் ஜடாவுடன் ஜடாமுகுடா. யக்யோபவிதா. கங்கனா & கிங்கினி. அக்னியும் மேல் கையில் கோடாரி, அபய ஹஸ்தா மற்றும் அவரது தலையில் கானாவை, மற்றொரு கீழ் கையால் டோலா ஹஸ்தா. நடராஜாவின் வலதுபுறம் மற்றொரு கானா.
அப்பாஸ்மாராவை மிஸ் செய்கிறேன்.
NATARAJA
On the south pilaster on a 2X3 ft is the important stone motif of Shiva as Nataraja, in what could be the first representation of Bhujangatrasita or Ananda Tandavam in Tamilnadu, the dance form of Bharata's Natyashastra, which Shiva dances as Nataraja in the Kanaka Sabha at Chidambaram. The karna's of Bhujangatrasita, Bhujangancita, Bhujanga Lalitha are part of the dance forms where Shiva dances under a banyan tree, with the snake Karkodaka darting towards Shiva's legs and the dance postures are in sync with the provocation of this attack.
Jatamukuta with flowing hairs and the Chandralalat and what looks like a linga with Inverted pindika (as in a West facing lingam) on the tied hairs, with the third eye on his forehead. Decorated with round Kundala's, a broad haaram, arm bands, bracelets, Yagyopavitam, flowing loin cloth, anklets.
Standing firmly on his right leg, with his left leg lifted and extended across his body towards the right. His chaturbhuja, has the mudras of Abhaya & Dola hasta(front hands), his (back hands) hold the bowl of fire(Agni) and the axe (Parashu). A snake with its hood raised is placed next to the right leg firmly placed. Two figures are shown, one with a drum and another on the opposite side praying to the Dancing lord. One would also notice the missing Aapasmara or Muyalagan under Shiva's legs.
Experts believe that this image at seeyamangalam of Bhujangatrasita posture is the precursor to many an Ananda Tandavam themes of the later period. This image also has the most important features of, the lifted left leg, bent, alongwith the twist of the left hip as in the Aananda Tandavam. The invocatory verses of the Mattavilasa-Prahasan, written by Mahendravarman 1 describing the Aananda Tandavam, proves that he had carved an image which he was very familiar with.
STHAMBESHWARAR TEMPLE - SEEYAMANGALAM - TAMILNADU.
PALLAVA GLORY - MAHENDRAVARMAN 1 PALLAVAN (600-630 CE)
Presumably the 1ST NATARAJA icon in Tamilnadu, in a tablet of 2/3 feet, outside the Garbhagriha on the right hand side.
The dance is also called Bhujanga Thandavam, because of the snake Karkodagan near the leg of the lord.
Jatamukuta with flowing jata.Yagyopavitha.Kangana & kinkini. Agni and the Axe on the upper hand, abhaya hastha and what seems to be patting a gana on his head, Dola hasta with his other lower hand. Another gana on to the right of lord Nataraja.
Missing Apasmara.

உங்கள் எதிரே பாம்பை கண்டால் உடனே என்ன செய்வீர்கள்? அநேகமாக, நீங்கள் உங்கள் கால்களை உயர்த்துவீர்கள். பாம்பு மிகவும் விஷம் கொண்டது என்று தெரிந்தால் உங்கள் எதிர்வினை உடனடியாக வரும்.
பாரதமுனி தனது நாட்டியசாஸ்திரத்தில் பல்வேறு நடன நிலைகளை விளக்கியுள்ளார். 40வது கரணா புஜங்கசிதா மற்றும் 24வது கரணா புஜங்கசிதா.
புஜங்கா என்றால் பாம்பு என்று பொருள். ரெண்டு போஸ்லயும் ஒரு கால் தூக்கி இருக்கு. புஜங்கசிதா உண்மையில் மொழிபெயர்ப்பு 'பாம்பின் கணக்கில் குனிந்தேன்' என்றும் புஜங்கசிதா என்றால் பாம்புக்கு பயந்தது என்றும் பொருள். பல அறிஞர்கள் இந்த இரண்டு நிலைகளும் ஒரே மாதிரி இருப்பதாக நினைக்கிறார்கள் ஆனால் கொஞ்சம் வித்தியாசம் உள்ளது 2 படத்தில் இருந்து வெளிப்படும்.
நடராஜாவின் நடராஜர் சிலை என்பது இந்த இரண்டு கரணங்களும் கலவையாக இருந்தாலும் புஜங்கத்ரசித கரணம் என்று அழைக்கப்படுகிறது. (24வது கரணா)
சியாமங்களம் கோவிலை பற்றி முதலில் கூறியது சிவராமமூர்த்தி தான். இது பல்லவர் கோவில் மற்றும் அனைத்து சாத்தியக்கூறுகளுடனும் 'இந்த' வகையைச் சேர்ந்த மிகச்சிறந்த சித்தரிப்பு. (புகைப்படம் 1)
சோழர்கள் இதை பிரபலப்படுத்தி வேறொரு நிலைக்கு கொண்டு சென்றனர்.
சோழப் பேரரசு மகாராணி செம்பியன் மகாதேவி கட்டிய கோயில்களில் முதன்மையான முப்பரிமாண கல் நடராஜர்கள் காணப்படுகின்றன, கைலாசநாதசுவாமி கோவில், c. AD 940, அவளது பெயரிடப்பட்ட இடத்தில். (சாரதா சீனிவாசன் : 2004).
புஜங்கத்ரசிதாவும் ஆனந்த தாண்டவமும் ஒன்றல்ல என்பதை தயவு செய்து கவனிக்கவும். புஜங்கத்ரசிதா (24வது கரணா) அல்லது புஜங்கசிதா (40வது கரணா) என்பது முற்றிலும் தொழில்நுட்ப சொற்கள், குறிப்பிட்ட நடன நிலைகளில் கால் நிலைகளை குறிப்பிடுகிறது. மாறாக, ஆனந்த-தாண்டவம் என்பது ஒரு விளக்கமான சின்னவியல் வார்த்தை, இது முதன்மையாக நடன அடையாளத்தை குறிப்பிடுகிறது.



கரணம் என்பது நிலையான நிலைகள் அல்ல திரவ இயக்கங்கள் என்பதையும் கவனிக்கவும். ஹீத்தர் லெவிஸ் ஒரு முறை என்னிடம் கனிவுடன் சுட்டிக்காட்டியதாக நினைவு.
சியாமங்கலத்தின் நடராஜாவைப் பற்றி திரு. Murali Natarajan அவர்களின் பதிவில் மேலும் படிக்கலாம்: https://www.facebook.com/murali.natarajan.7/posts/10220401608846277
என் இடுகை தொடர்பான நடன அசைவுகள் பற்றி நீங்கள் ஏதாவது கேட்க வேண்டுமென்றால் ஹீதர் லெவிஸ் உங்களுக்கு வழிகாட்ட முடியும்.
இந்த புகைப்படம் எனக்கு சொந்தமானது அல்ல. பதிப்புரிமை விக்கிபீடியா. உங்கள் கருத்துக்களை கூறுங்கள். பிடித்திருந்தால் பகிருங்கள்.









'புஜங்கத்ராஸ கரணம்’ ஓடுகின்ற பாம்பை மிதித்து விடாமல் அதை லாகவமாகத் தாண்டும் தொடர் நிகழ்வின் ஒரு ஷாட் என்பதை மிக
அருமையாக
பத்மா சுப்ரமணியம் விளக்கியிருப்பார்.
புஜங்கத்ராஸ கரணமே ஸ்ரீ நடராஜ மூர்த்தம்
முனைவர் பத்மா ஸுப்ரஹ்மண்யம் அவர்கள் கரணங்களை ஆய்ந்து புலப்படுத்தியிராவிட்டால் அவற்றின் உண்மையான விளக்கம் புலப்படாமலே போயிருக்கும் என்பதுதான் உண்மை. கரணம் என்பது காலை மேலே தூக்கி உடலை வளைத்து நிற்கும் நிலையில்லை. அது ஒரு தொடர்நிகழ்வு. அவரது ஆய்வு மட்டுமே கரண உலகில் ஒளிவிளக்கு. அவரது ஆய்வின் முழு அளவையும் புரிந்து கொள்ளவே தனியறிவு தேவை.
பதிவு பேராசிரியர் அவர்களுடையது. பகிர்வு நண்பர் Dev Raj அவர்களுடையது.
மேலும் காண்க :-
பிற படங்கள் John Anderson அவர்களுடைய பதிவு :-
Karana number 24 of 108. Two-armed figure posed in bhujangatrasita ("afrighted by a snake"). Sarangapani temple, Kumbakonam. 12th-13th century. This is the closest match among the karanas to the actual position of Shiva's legs as Nataraja. Note right leg lifted as opposed to Nataraja's left leg. Much earlier however is the 7th century pillar carving from Siyamangalam in a Pallava period cave. Also known as bhujangatrasita for the obvious reason as depicted in the recoiling of the left leg due to the cobra seen beneath the raised foot. Here, four-armed Shiva's legs are a perfect match with Nataraja, but only three of his arms, and only one attribute (Agni--in a bowl--but in the raised right hand rather than the left) are in accordance. Also in time the parashu will be replaced with the damaru-drum in Nataraja images, and the left arm will cross in front of the body. It seems that one of the earliest extant, true Natarajas is a bronze from Okkur, Tamil Nadu, 10th century, in Chennai. All the basic elements are in place including the feathers in the jatas, the crescent moon, and the Datura flower. Agni is still in a bowl (here held by the fingertips). Later images will not have the anklet of bells nor the tiger-claw necklace, and may or may not have the cloth seen near the left shoulder. Muyulaka will, of course, always be present.

Nritta Murthy Form of Shiva

Part Six of :-

करालभालपट्टिकाधगद्धगद्धगज्ज्वलद्_
धनञ्जयाहुतीकृतप्रचण्डपञ्चसायके ।
धराधरेन्द्रनन्दिनीकुचाग्रचित्रपत्रक
प्रकल्पनैकशिल्पिनि त्रिलोचने रतिर्मम ॥७॥
Karala-bhala-pattikadhaga-ddhagad-dhagaj-jvalad
Dhanajnjaya-hutikruta-prachanda-pajncha-sayake I
Dhara-dharendra-nandini-kuchagra-chitra-patraka
Prakalpanaika-shilpini-trilochane-ratir-mama II
My Prostrations to the Lord, the description of whose great Thandava would send the thrill of Blessedness to his Devotees !
There dances Shiva, His Great Thandava,
Whose terrible forehead is burning with the Sound of Dhagad, Dhagad, Dhagad, Dhagad -
Thus burning the same terrible Fire that sacrificed Kamadeva with Five Arrows,
The Footsteps of His Great Thandava Dance drawn variantly over the bosom of the Earth in Srishti;
The Earth, of which a part is its daughter, Umaparvathy,
He is that Artist, who creates along with his consort Shakti,
Oh ! My Mind is extremely delighted by the Thandava of the Three-Eyed One !
- Ravana's Shiva Thandava Stotra
Bhujanga-Trasita Murthy :-
In Natya Sastra the particular dance known as Bhujanga-trasa is defined as that where one leg being bent in a triangular fashion and lifted up while the body above the hip and knee are slightly turned inward on one side.
Abhinavagupta, commenting on the Bharata Natya Sastra explains. "This Kind of dance is called Bhujangatrasa because in it the dancer suddenly lifts up his leg as though he discovered a snake very near him and appears to be of unsteady gait". In this one arm should be in the Dola hastha pose and the other in the Kataka pose and the Dola hastha is defined as if the hand hangs down freely from the somewhat drooping shoulder in the form of a Pataka hastha it is called Dola hastha. Silpa Ratna adds to the foregoing descriptions of the Nritta murthy the fact that surrounding the dancing Shiva there should be a Prabha Mandala resembling the orb of the Sun and the Purva Karanagama states that Shiva's eyes must resemble the eyes of a Kurari bird and he must wear the Makara Kundala in the right ear, Patra Kundala in the left ear, and his garment must be Tiger's skin. The Agni in his left hand must have three tongues and a piece of Tiger's skin between the left side arms acting as Uttariya or upper garment.
The Legend of Bhujangatrasa Murthy has been explained already. Shiva Parakrama explains this story thus : -
The Darukavana Rishis were engrossed in their Ego both about the power of Tapasya and the chastity of their consorts, to the extent of ignoring their worship of the Gods. To teach them a lesson, both Shiva as a handsome nude mendicant and Vishnu as a nubile Mohini reached the Rishi's ashram, where the Rishipatnis fell in love for the Bikshadana while the Rishis lusted after the Mohini. In the process of encounter, the Rishis resorted to Abhichara Prayoga using Visha Vriksha, Neem oil etc. But all the incantations projected towards Shiva in the form of Agni, Black Buck, Tiger, Elephant, Bhutas, Mantras etc. were changed to adorn his body as attributes. Failing in their efforts, the Rishis drove Poisonous snakes from the Homa Agni against Shiva, who were spitting Poison from their teeth of Kali, Kalastri,Yama and Yamathoota. The Lord who had given shelter to the Nagas who surrendered to him fearing Garuda earlier, now blessed these Snakes too, and catching them, did an act of fear for a while and then wore them as ornaments as Kangana in his arms, Anklets in feet, Kadisutra in his hip etc. Because he caused fear for these snakes created by Darukavana Rishis, he came to called as Bhujangatrasa Murthy.
To conclude, Bhujangatrasita represents the lifting up of one leg with a sudden jerk, when frightened by a snake that has come close unnoticed. Agastya's Sakaladhikara recounts that at the very commencement of creation, Shiva danced, and was surrounded by Skandha, Ganapathy, Nandhi, Sapta Matrukas, Kali, Katyaayini, Yoginis etc. He danced under the sacred Banyan Tree, when suddenly the Snake King Karkkodaga rushed under his foot to bite him spitting poison ( Thiruvalangadu Sthala Mahatmiya also quotes this as being the cause for Karkkodaga to be cursed by Shiva, which was redeemed in Thillai ). Shiva lost no time in lifting his one foot up but continued to dance making that a graceful sequence. So in balance, his left arm is thrown across the chest as a Gaja Hastha. This particular posture is the all around famed dancing form of Nataraja, especially of the Thiruvalangadu Thandava.
Thus the commonly seen form of Anantha Nataraja also is a form of Bhujangatrasa Murthy. And here his dance must be shown being witnessed by Bhrungi, Badrakaali, Bhutas who play the instruments, Gauri, Nandhi etc. A beautiful panel in Gangaikonda Cholapuram, Tamilnadu, reveals this in an aesthetic and composite Relief in Koshta of outer wall of main temple.
In case of Bengal Icons, the Dancing Shiva has Eight or Ten hands and even with a peculiar variety of Twelve armed forms. It is noticeable that the Twelve armed Nataraja also holds a Lyre by his lower most two hands. The uppermost two hands are interlocked, manifesting the Karkata hastha pose. One pair of hands holds a snake. The rest of the three pairs of the hands display the Trishula, Skull cup, Kamandalu, Akshamala, Damaru and Varadha Hastha. It is mentionable that the figure of the God is placed on the Bull instead of an Apasamara Purusha. On the basis of this peculiar aspect, we may derive that Bengal’s Twelve armed Nataraja is influenced by the Veenadhara Murthy and the Vrishabaharana Murthy of Shiva. I have added many Pala Era Nrittamurthy Images with this Post.
The next form to be discussed is Sandya Nritta Murthy of which we shall see in my next post.
https://www.facebook.com/ravichandran.kp.969/posts/111657400823508?__cft__[0]=AZVadaYvgAgA9ipXtKnpjWs0noKujTfQvZPmGnO6QUa2d6OIYSckGi6VNrx3clGzfuDaY98-CuOsNE38T5ipvysITSE53Bn8UDwMnX621dhYujS2Ezdrg2y7PgtatbbVKAI&__tn__=%2CO%2CP-R











Nataraja, 7th century, Mandsaur, MP. Images By Panthera Leo
The sculptures in North India showing Nritta murthy forms of Shiva are albeit different when compared to those of South India. The reason may be attributed to adaptation from a different Scripture on Iconography or Shilpa Sastra. The Rudra aspect is projected prominently either by way of weapons or attributes held in North whereas Ananda Nataraja seems to have established a prominent place in Tamilnadu especially right from the times of Chalukyas of Badami. Many of both traits are seen now scattered across the Globe to be exhibited in Museums, having lost their places in Temple Worship.
The Philosophy of Saivism followed by Sects too have influenced much to the form sculpted. From the days of the Guptas the essence of Shiva worship has found a proper and prominent place in Temple Architecture and Iconography throughout the country and it is interesting to study the variation shown there on.
Ashtabhuja Shiva dominates Early iconography of Nritta Murthy Shiva. Playfully holding a serpent with two raised hands while playing the Veena, being accompanied by Ganas and Apsara maidens as Musicians, this panel is quite unique with even Nandhi shown behind. Khadvanga held in a hand shows cult of Pasupatha in vogue during the times while Bhujangalalitam can be recognized as a popular karana in his dance. Note similar Ear ornament of Kundalas in his ears.

https://www.facebook.com/media/set/?vanity=ravichandran.kp.969&set=a.125624509426797

No comments:

Post a Comment